Najczęstsze pytania
Bezumowne korzystanie z lokalu
Bezumowne korzystanie z lokalu jest wtedy kiedy nie ma tytułu prawnego do lokalu tzn. statusu najemcy bo np. wygasła lub została wypowiedziana umowa najmu lokalu komunalnego. Osobie zajmującej lokal w takiej sytuacji naliczane jest odszkodowanie.
Chciałbym otrzymywać faktury w formie elektronicznej. Co powinienem zrobić?
Aby otrzymywać faktury w formie elektronicznej należy wypełnić i dostarczyć do Zakładu Usług Komunalnych Oświadczenie o akceptacji faktur przesyłanych drogą elektroniczną.
Chcielibyśmy otrzymać lokal komunalny. Co powinniśmy zrobić?
W celu otrzymania lokalu komunalnego należy zwrócić się z pisemną prośbą do komisji mieszkaniowej o przydzielenie lokalu. Komisja mieszkaniowa podejmuje stosowną decyzję w oparciu o zgromadzoną dokumentację oraz przeprowadza analizę obecnych warunków mieszkaniowych danego wnioskodawcy.
Co to jest fundusz remontowy?
Fundusz remontowy to opłata uiszczana na rzecz wspólnoty mieszkaniowej. Stawka zaliczki obowiązuje do czasu ustalenia nowej uchwały podjętej przez właścicieli na zebraniu wspólnoty. Opłata jest przeznaczona na remonty nieruchomości w częściach wspólnych. Fundusz remontowy jest przeznaczany tylko i wyłącznie na ten cel.
Co to są części wspólne budynku w przypadku wspólnoty mieszkaniowej?
Części wspólne budynku to takie, które nie służą wyłącznie do użytku poszczególnych właścicieli lokalu. Części wspólne budynku to np. klatka schodowa, korytarze przeznaczone do wspólnego korzystania, elewacja.
Co zrobić w celu otrzymywania informacji o zadłużenia poprzez SMS i e-mail?
W ceku otrzymywania informacji o zadłużeniu poprzez SMS i e-mail najemca jest zobligowany do wypełnienia i dostarczenia do Zakładu Usług Komunalnych Oświadczenia o wyrażeniu zgody na wysyłanie informacji poprzez SMS i e-mail.
Czy jest możliwe spłacanie zadłużenia w ratach?
Tak.
Istnieje możliwość spłacania zadłużenia w ratach. W tym celu należy zwrócić się w formie pisemnej do Dyrektora Zakładu Usług Komunalnych. Decyzję o wyrażeniu zgody na spłatę w ratach podejmuje Dyrektor Zakładu Usług Komunalnych. W przypadku wyrażenia zgody podpisywany jest dokument tzw. Porozumienie.
Istnieje możliwość spłacania zadłużenia w ratach. W tym celu należy zwrócić się w formie pisemnej do Dyrektora Zakładu Usług Komunalnych. Decyzję o wyrażeniu zgody na spłatę w ratach podejmuje Dyrektor Zakładu Usług Komunalnych. W przypadku wyrażenia zgody podpisywany jest dokument tzw. Porozumienie.
Czy przysługuje mi dodatek mieszkaniowy? Do kogo powinienem się zwrócić w celu zweryfikowania informacji?
W celu zweryfikowania informacji o zasadach dotyczących dodatku mieszkaniowego należy zwrócić się do Ośrodka Pomocy Społecznej w Ożarowie Mazowieckim.
Do którego dnia danego miesiąca należy dokonać opłaty za lokal komunalny/socjalny aby uniknąć naliczania odsetek za nieterminową płatność?
W celu uniknięcia naliczania odsetek płatności za dany miesiąc należy dokonywać do 10- go dnia każdego miesiąca.
Jaka jest różnica miedzy czynszem a odszkodowaniem?
Czynsz naliczany jest w przypadku podpisanej, trwającej umowy najmu lokalu komunalnego. Czynsz jest to comiesięczne uiszczanie opłaty za lokal komunalny/ socjalny na rzecz zarządcy nieruchomości. Jest naliczany po podpisaniu umowy najmu lokalu komunalnego/socjalnego.
Jestem najemcą lokalu komunalnego. Drzwi wejściowe do mojego mieszkania wymagają naprawy. Kto ponosi koszty naprawy najemca czy Zakład Usług Komunalnych?
Koszty naprawy drzwi wejściowych w przypadku lokalu komunalnego ponosi najemca. Natomiast koszty za wymianę drzwi ponosi Zakład Usług Komunalnych.
Jestem właścicielem lokalu. Co to jest zaliczka?
Zaliczka jest to opłata ustalana przez wspólnotę mieszkaniową na pokrycie kosztów zarządu. Stawka zaliczki obowiązuje do czasu ustalenia nowej uchwały podjętej przez właścicieli na zebraniu wspólnoty. Właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat. Zaliczka za dany miesiąc jest płatna z góry do 10-go dnia danego miesiąca.
Jestem właścicielem lokalu. Przeprowadziłem remont łazienki. Wspólnota mieszkaniowa odmówiła zwrotu środków z funduszu remontowego za remont łazienki. Czy słusznie?
Wspólnota słusznie odmówiła zwrotu środków z funduszu remontowego za remont łazienki. Remont łazienki właściciel lokalu finansuje z własnych środków. Przypominamy, że środki z funduszu remontowego przeznaczane są na remonty w częściach wspólnych budynku a nie prywatnego mieszkania. Przy remoncie łazienki proszę pamiętać o umożliwieniu dostępu do pionu instalacji w sytuacji wymiany lub awarii.
Kiedy płacę czynsz a kiedy zaliczkę?
Jeśli chodzi o termin zapłaty to zarówno czynsz jak i zaliczkę należy uregulować za dany miesiąc do 10 –go dnia każdego miesiąca. Natomiast jeśli chodzi o czynsz jest to opłata przeznaczona dla najemców lokali komunalnych, którzy mają podpisaną z Zakładem Usług Komunalnych umowę najmu.
W przypadku wykupu lokalu komunalnego na własność właściciel płaci na rzecz wspólnoty mieszkaniowej zaliczkę zamiast czynszu.
W przypadku wykupu lokalu komunalnego na własność właściciel płaci na rzecz wspólnoty mieszkaniowej zaliczkę zamiast czynszu.
Na co należy przeznaczyć środki z funduszu remontowego?
Środki z funduszu remontowego można przeznaczyć na remont klatki schodowej, dachu, komina, wymianę pionu instalacji gazowej itp. Ważne jest, aby środki zostały przeznaczone na remonty w częściach wspólnych budynku.
O czym należy pamiętać po wykupie lokalu komunalnego na własność jeśli chodzi o dokonywanie płatności?
Po wykupie lokalu komunalnego płatności należy dokonywać na dwa oddzielne rachunki bankowe należące do wspólnoty mieszkaniowej. Na jeden rachunek podany przez wspólnotę należy dokonywać opłat na rzecz funduszu remontowego, na drugi rachunek opłat takich jak: zaliczka, woda zimna, woda ciepła, centralne ogrzewanie, ścieki, śmieci. Ważne jest, aby opłaty za dany miesiąc były dokonywane do 10-go dnia każdego miesiąca.
Odszkodowanie
Odszkodowanie naliczane jest w przypadku wygaśnięcia umowy najmu lokalu komunalnego lub wypowiedzenia umowy najmu.
W jaki sposób mogę otrzymać informacje o zadłużeniu?
Informacje o zadłużeniu można uzyskać w następujący sposób:
1) poprzez kontakt telefoniczny z pracownikiem kasy lub działu windykacji
2) poprzez SMS
3) przez e-mail
1) poprzez kontakt telefoniczny z pracownikiem kasy lub działu windykacji
2) poprzez SMS
3) przez e-mail
Zajmowanie lokalu bez tytułu prawnego
Zajmowanie lokalu bez tytułu prawnego oznacza , że wygasła lub została wypowiedziana umowa najmu lokalu komunalnego.